Autor/a/s/es

Matt Leacock (creador del joc)

C. B. Canga (il·lustracions)

Devir (editorial)

Breu presentació

Joc cooperatiu, on un intrèpid grup d’aventurers tenen la missió de trobar i emportar-se quatre tresors d’una illa que s’està enfonsant. La partida es guanya si es recuperen els quatre tresors i tots els jugadors poden escapar-se de l’illa abans que s’enfonsi.

Edats recomanades

A partir de 10 anys

Participants

2-4 jugadors/es

Durada de la partida

45 minuts

Components

  • 28 cartes de tresor (5 cartes de cada tresor i 8 cartes especials)
  • 6 cartes d’aventurer i 6 peons
  • 24 peces de terreny de doble cara (cadascuna amb un nom i imatge única)
  • 24 cartes d’inundació (una per a cadascuna de les 24 peces de terreny)
  • 4 figures de tresor
  • 1 indicador del nivell de l’aigua

Funcionament

Preparació

  • Amb les 24 peces de terreny es crea l’illa, amb la cara en color cap amunt, indicant que és terra ferma. Durant el joc les peces de terreny primer s’inundaran (cara blanca i blava cap amunt) i després s’enfonsaran (es retiraran del joc deixant un forat al seu lloc). El joc marca fer una illa en forma de creu, però hi ha altres variants que afegeixen més dificultat al joc. Els tresors es posen al costat de l’illa.
  • Cada jugador/a rep a l’atzar una carta d’aventurer que li dona unes habilitats especials. Agafa el peó del color i el situa a la peça de terreny corresponent.
  • Es barregen les cartes d’inundació i se n’obren 6. S’inunden les 6 peces de terreny corresponents (apareix la mateixa imatge en blanc i blau)
  • Es reparteixen 2 cartes de tresor a cada jugador/a
  • S’estableix el nivell de l’aigua en funció de l’expertesa dels jugadors/es.

Seqüència del joc

Per torns, els jugadors/es fan tres accions:

  1. Fins a tres accions a triar entre moure el peó a una peça adjacent, assegurar -donar la volta- la peça de terreny on hi ha el peó o una d’adjacent si estan inundades, donar una carta de tresor a un altre jugador/a situat a la mateixa peça de terreny o recuperar un tresor.
  2. Pillar dues cartes de la pila del tresor. Un jugador/a només en pot tenir 5 com a màxim. Si en té més ha de descartar les que vulgui.
  3. Pillar cartes d’inundació (tantes com marqui el nivell d’aigua) i inundar (girar) o enfonsar (treure-les de l’illa, si ja estaven inundades) les peces de terreny corresponents. Aniran apareixen forats que faran més complexos els desplaçaments. Quan s’enfonsa una peça de terreny amb un peó a sobre, aquest es pot ressituar en una peça de terra ferma o inundada adjacent.

Per aconseguir un tresor cal que un jugador/a -amb quatre cartes de tresor- se situï en una de les dues peces de terreny específiques que permeten recuperar-lo.

A la pila del tresor hi ha cartes que generen accions especials:

  • Pugen les aigües (3 cartes). Fan pujar un punt el nivell de les aigües. Com més alt és el nivell, més cartes d’inundació cal pillar a cada torn. Quan apareix una d’aquestes cartes es barregen totes les cartes d’inundació jugades fins aquell moment i es posen al capdamunt de la pila de cartes d’inundació. D’aquesta manera les primeres cartes d’inundació que tornaran a aparèixer seran les de les peces de terreny que ja estan inundades.
  • Sacs de sorra (2 cartes). Permeten donar la volta a una peça de terreny inundada, sense gastar cap acció.
  • Helicòpter (3 cartes). Permeten desplaçar-se a qualsevol lloc de l’illa. Alerta: cal guardar una carta d’helicòpter per al final de la partida, que permeti a tots els jugadors/es fugir de l’illa amb els 4 tresors recuperats en un mateix viatge. Si és així, s’ha guanyat la partida

En canvi, es perd la partida quan:

  • S’han enfonsat les dues peces de terreny que permetien recuperar un mateix tresor
  • S’enfonsa la peça de terreny corresponent a la pista d’aterratge
  • Un jugador/a que està situat sobre una peça de terreny que s’enfonsa no té una peça adjacent on ressituar-se
  • El nivell de les aigües arriba a la calavera

Treball a partir del joc

L’illa prohibida és un joc comercial que permet jugar en equip i passar una bona estona amb una alta dosi de tensió derivada de l’assoliment de l’objectiu. És un joc totalment cooperatiu, on els jugadors/es poden veure quines cartes tenen els altres i, fins i tot, poden acordar i planificar conjuntament les diferents jugades o seqüències de jugades per treure’n la màxima eficàcia. A més a més, es pot ajustar el nivell de dificultat a l’expertesa del grup en el joc, augmentant el nivell inicial de les aigües.

Tot i així, que sigui cooperatiu, no vol dir que tot siguin flors i violes ni que les situacions de joc que es poden donar no estiguin exemptes de tensions o de contradiccions. I aquí s’obre una oportunitat educativa al voltant del joc. Per això proposem, després d’una bona partida, analitzar i reflexionar sobre com ha anat el joc i quines situacions s’han viscut. Quines dinàmiques grupals hi ha hagut? Quin o quins lideratges han aflorat? Han estat positius? S’han escoltat, s’han respectat i s’han tingut en compte les aportacions de tothom? S’ha buscat l’acord i el consens o han predominat les majories numèriques o les imposicions? S’ha prioritzat l’objectiu de victòria per sobre del procés? Al final, ens hem agraït la partida? O la victòria? El joc ens ha permès créixer com a equip?

Alguns jocs ens posen a prova i ens confronten amb nosaltres mateixos, a la nostra manera de fer, als nostres hàbits, al nostre caràcter, als nostres valors. L’existència d’un objectiu comú molt clar i d’unes dificultats creixents, fan de l’Illa Prohibida un joc fantàstic per fer aflorar tots aquests elements. Aprofitem-lo.

Mes informació

www.devir.cat / botigues virtuals de jocs / botigues físiques de jocs